T-Pain

Thr33 Ringz

Jive/SonyBMG
2008

Føler du at vinterdepresjonen trykker på i disse kalde mørkemånedene, anbefales Thr33 Ringz som en temmelig bra antidepressiva.
Det er sikkert mange som blir sjokkert over at redaktøren i Skandinavias største hiphop-magasin ruller terningkast 5 når ”hiphop-dødaren” T-Pain slipper nytt album, men nå har jeg aldri vært en stor forkjemper for tradisjonell, stillestående boom-bap-rap, og har heller aldri hatt et problem med AutoTune. Heller tvert i mot. For helt siden jeg hørte T-Pain for første gang in the club, har det vært en kjennsgjerning at Rødahl reiser seg og drar på med Yoc-dansen hver gang Pain lirer av seg sine über-catchy AutoTune-låter. Ja, for hvis det er én ting jeg respekterer, så er det kunsten å lage catchy musikk. Og da mener jeg catchy musikk som ikke er cheesy eller vemmelig, og som du skammer deg over å gå og nynne på. Nei, jeg mener den deilige følelsen du får av en låt du rett og slett ikke klarer å ikke synge med på siden tonene er så perfekt satt i sammen. Og du kan si hva du vil om AutoTune, men hvis det blir brukt rett, så sørger den for at melodien blir umulig å elske. Disse små tvistene på tonene har faktisk en effekt på oss. Hvorfor tror dere egentlig at Chers ”Believe” funket så bra?? Men det er selvfølgelig ikke nok med bare AutoTune, noe 50 Cent så skrekkelige beviste tidligere i år. Man trenger en god melodi samme hva, og det er her T-Pains storhet ligger. Selv om han ikke hadde kunnet synge (noe han likevel viser at han kan på låta ”Keep Going”), så hadde han fortsatt vært en stor artist på grunn av sine fantastiske evne til å komme opp med fengende melodier. Det er en grunn til at han begynner å bli historisk på Billboard-lista med alle sine førsteplasseringer. Mannen er tidenes hook-artist innen hiphop og R&B (sorry Nate Dogg, men det er sannheten), og det etter bare et par år i bransjen. Og Thr33 Ringz spikrer dette fast på alle måter. Skiva er spekket full av energiske, særdeles dansbare og selvfølgelig meget catchy låter som får en til å synge seg igjennom arbeidsdagen. Yeah, I said it…jeg synger til fuckings T-Pain! I og med at alle vil ha et Pain-hook nå om dagen, har han også fått med seg et stort utvalg av dagens hit-artister til å gjeste Thr33 Ringz. ”Freeze” med Chris Brown er en gledesspreder av rang, Ciara-samarbeidet ”Blowing Up” og ”Can’t Believe It” med Lil Wayne gjør at man får lyst til å gå ut på gata og flørte med første og beste pretty girl, og ”It Ain’t Me” med Akon og T.I. er et morsomt avbrekk fra de mer typiske ”Girl, I’ll buy you anything”-låtene som dominerer R&B-sjangeren: ” Ice out all your fingers, take you out and make you famous/It ain't me, babe, it ain't me, no, it ain't me”.  Det som dessverre ikke fungerer, er samarbeidet med to av mine personlige favoritter, Musiq Soulchild og Raheem DeVaughn, og nykommeren Jay Lyric på ”Reality Show”. Mer tradisjonell soul blir rett og slett helt feil i denne settingen. Det andre unødvendige spor her er ”Karaoke”, der T-Pain vil vise fram rapferdighetene sine, side om side med den forferdelige DJ Khaled. Bare syng, du Pain…og slutt å henge ut med Khaled, han virker som en kjip og masete fyr. Thr33 Ringz er selvfølgelig ikke en skive for deg som elsker hardcore rap og hater R&B, men er du ute etter en av årets beste R&B-skiver, er det få som overgår denne maktdemonstrasjonen fra T-Pain. Det er hyggelig å bli servert en R&B-skive fra en artist som ikke ser på seg selv som Guds gave til kvinnene, som bruker masse humor i låtene sine, og som ikke er redd for å si at han mange ganger heller vil ta seg en runk enn å ha sex  (”Therapy”, der han får hjelp fra onanist-kjendisen Kanye West).  Føler du at vinterdepresjonen trykker på i disse kalde mørkemånedene, anbefales Thr33 Ringz som en temmelig bra antidepressiva.

Mathias Rødahl
Publisert: lørdag 02 mai 2009 19:24