Stian Andersen (stianandersen.com)
Foto: Stian Andersen (stianandersen.com)

"La oss som ikke vil være nakne, få slippe det"

Estelle er lei av at bransjen får unge, svarte jenter til å føle at de må kle av seg for å lykkes.
Den britiske sangeren/rapperen Estelle var nylig på en svipptur innom Oslo under sin Europa-turné forrige uke, og satt seg i den anledning ned med Sicky for en hyggelig prat om alt fra barndommen i London til nakne sangerinner.

Velkommen til Norge, Estelle! Det har gått fire år siden du slapp debutalbumet ditt, hva har du drevet med siden den gang?
Jeg har bare levd og vært et menneske, så har jeg jobbet og prøvd å finne ut hvordan soundet på mitt nye album skulle bli. Det har tatt en stund, men nå er vi her.

Fortell meg litt om bakgrunnen for den nye skiva, All Of Me, reflekterer det deg som person?
Absolutt, All Of Me er barnet mitt. Jeg var overalt en viss periode. Jeg turnerte og reiste mye, så jeg fikk ikke konsentrert meg så mye om musikk som jeg ønsket, for man må bare ta en dag om gangen. Våre liv som artister er så ekstreme, vi gjør det ene eller det andre. Vi sover veldig tungt når vi sover, eller så er vi våkne i 48 timer. Energien din går ned og du får humørsvingninger, i tillegg så må du håndtere alt det vanlige i livet ditt, og da blir det veldig utfordrende. Da jeg nådde det punktet,  dro jeg i studio og sang. Det var det eneste jeg kunne gjøre uten problemer på det punktet, ingen kunne klage på det. Og alle følelsene og energien som kommer fra de øyeblikkene, er det albumet er bygget på.

Hva føler du er de største forskjellene mellom de to albumene?
På førstealbumet var tilnærming min at jeg skulle ta en ukes pause og tenke over kvaliteten på sangene og hva jeg ville fortelle. På dette albumet ventet jeg ikke på noe, jeg sier akkurat hva jeg følte i de øyeblikkene. Jeg startet å skrive med engang på en iPad, en iPhone eller hva enn som var i nærheten, jeg måtte få ut følelsene.  Det første albumet var litt mer intenst, dette albumet føler jeg har en litt roligere tone over seg. Jeg bruker ikke hodet så mye på dette, dette er en roligere Estelle. De sier man blir eldre for hvert tredje år,  og jeg tror det er det som skjedde med meg.

Hvorfor valgte du å ikke ta med ”Freak” med Kardinal Offishal og ”Fall In Love” med NAS og John Legend denne gangen?
Jeg ga dem ut først fordi folk maste på meg, og disse sangene spilte jeg inn da jeg var i gang med å lage albumet. Folk ville ha singler ut, så da tenkte jeg bare ”Ok, la oss kjøre på”. Og de nevnte artistene som var med på de tracksa, støttet meg i å gi dem ut. Plateselskapet sa at vi måtte skyndte oss med albumet, derfor var det en smakebit for folket. Vi ville ikke forsvinne helt fra markedet før albumet skulle slippes, så jeg bestemte meg bare for å slippe dem. Og folket likte jo låtene. Når vi spiller dem på konserter, klikker fansen. Men til syvende og sist følte jeg ikke at disse sangene representerte albumet sin helhet, de gjorde jobben sin når det kommer til promotering, og jeg føler at albumet ble mye mer riktig uten dem.



Hva er ditt syn på den britiske rap/R&B-scenen i 2012? Folk forbinder automatisk britisk urban-musikk med grime, men det er mye mer enn grime?
Det er mye mer enn grime, det er R&B, hiphop, soul og pop mikset inn i en sjanger. Det er så mange forskjellige artister i England, jeg er stolt av landet mitt musikalsk sett. Det gjør meg gira å se den nye bølgen som kommer, det gjør meg glad. Vi har alltid vært i skyggen, amerikanere kommer til England på turné å sier ”Å, se på UK-scenen, de er flinke”, men så har det vært enkelte amerikanere som har levd her i 7-8 måneder å melket våre tanker og ideer om musikk, for så å ta det med tilbake til statene og fått det til å eksplodere der borte. Det er ganske frustrerende, men nå er jeg glad for at de unge som er her fra får muligheten til å ta med musikken sin verden rundt for å vise hva vi utvikler. Det gjør meg stolt, jeg er glad for å være en del av det og for å være en av de første britiske artistene som har fått det til over dammen, det er gode vibber.

Du dukket opp på en av de beste cypherne fra fjorårets BET Hip Hop Awards, og jeg tror mange folk ikke var klar over at du kunne spytte såpass bra. Fortell litt om hiphop-røttene dine.
Jeg startet som en rapper, og sang ikke da jeg var ung...kun så vidt på hooks. ”Jeg kan synge, så hvorfor ikke?”, tenkte jeg.  Det er lett for meg å rappe nå, det tar samme lungekapasitet som å synge. Folk kommer bort til meg å sier ”du rapper virkelig du?”. Ja, jeg rapper jeg. Jeg skal be folk om å google meg mer, haha. Men artister i bransjen som Rick Ross og Ghostface har kjent meg i flere år, de kjenner meg som en rapper, og har visst at jeg kan rappe i flere år. De gir meg mye støtte og kjærlighet, de har meg med på sanger og jeg gjør greia mi.

Hvem var dine inspirasjonskilder og innflytelser tidlig i karrieren din?
Jeg hørte mye på Mos Def & Talib Kweli, NAS tidlig på 90-tallet, Jay Z tidlig på 90-tallet, Big L hadde stor innflytelse på meg, jeg elsker ham, spesielt når det kommer til tekster og ordspill. Når det kommer til syngingen har vi Mary J. Blige og Ella Fitzgerald, sjelfull og jazzy shit som du kan føle. Jeg er en stor fan av ekte tekster, jeg er glad i nye artister som A$ap Rocky og Azelia Banks, fordi de snakker kun om livet sitt, de er ikke her og prøver å være noen de ikke er. Jeg respekterer det, for det er der jeg kommer fra. Ok, du solgte dop, jeg kommer fra en familie med åtte barn, og det er 70 flere millioner som relatere seg til det enn å bli høy, og å være en pimp og å drikke alkohol. Jeg er ikke på den greia. Jeg drikker jo iblant, haha, men jeg blir ikke høy og har sex med jenter, haha. Jeg snakker om min realitet, og det gjør de nevnte artistene også, det får meg til å føle at vi er på samme side.

Du var så vidt innom mitt neste spørsmål der, fortell meg litt om hvordan det var å ha åtte søsken, var det vanskelig å få oppmerksomhet? Og har det på noen måte hjulpet deg som artist føler du?
Det lærte meg å stå opp og å stole på meg selv, hehe. Med så mange søsken i huset må man være tilstede hele tiden, men den viktigste lærdommen jeg fikk var å vite min posisjon og å lære å lese andre mennesker. Jeg er den eldste av alle, så jeg måtte ta vare på søsknene mine. DA de kom hjem fra skolen og var sure pga noe, måtte jeg lære meg å finne en måte å nå fram til dem på. Jeg har blitt god til å forstå følelser og merke energien deres, det har hjulpet meg som artist. Men med søsknene mine har vi historier for dager, det er alltid noe som skjer når man er barn. Jeg og søstrene mine er som The Three Stooges, vi er dumme, vi har vår egen humor som ikke er som noen andre sin. Vi har en dum, mørk og slem form for humor, vi gir faen, de tingene der alene skaper musikk og tekster. En av mine søstre hjalp meg å skrive min første singel, og det gikk bare ut på at vi snakket om å vokse opp og alle tingene vi gikk igjennom.

Har du noensinne tenkt på å lage et rent rapalbum?
Nei, det hadde kjedet livet av meg. Jeg tror jeg hadde sovna mens jeg spilte det inn, haha. Det kan ikke bli ren rap lenger uansett, nå er det alltid syngerefreng osv. Jeg har gjort det fra starten av, jeg har aldri hatt rene rapsanger med scratching på hooket osv. Det er kjedelig. Jeg kunne ha gjort det, men jeg tror ikke det hadde blitt noe kult. Det er mer interessant å dra inn forskjellige sjangre og ideer i musikken, ingen hører på kun én type musikk lenger, man gjør ikke et helt rapalbum uten synging, eller et annet element eller en annen sjanger innblandet. Jeg bare lager det jeg liker, om det er soul, rock, folkemusikk, kassegitar, dance eller hiphop. Jeg liker det jeg liker.

Jeg tror du kunne ha gjort det bra, jeg så i cypheren at du har rapattituden inne.
Hahaha, oh yeah.

Jeg leste at moren din spilte diverse reggae -og soulskiver på vinyl da du var yngre, har du noensinne tenkt på å gjøre et reggae eller soul-album da?
Absolutt, det er en ting jeg kunne ha gjort. Et rent reggaealbum, med coverversjoner av old school-reggaeting, det hadde vært fett. Jeg tror det kommer til å bli min neste mixtape faktisk, fordi jeg kan og jeg digger det. Kanskje jeg til og med skal gjøre et helt album? Det skal vi få til, jeg tror jeg kan gjøre det.

I noen situasjoner stempler folk deg som ”American Boy”-artisten, er det en konsekvens av å lage en sang med Kanye West som blir så stor og spilt overalt?
Absolutt, her er greia, da jeg la ut min første singel for ni år siden, da var jeg "1980"-jenta i tre år. Så jeg er ikke overrasket over at jeg nå er ”American Boy”-jenta. Men jeg bryr meg ikke, hehe. De har en sang til å identifisere meg med, og jeg ser ikke på det som noe negativt. Du vil ha en sang som ”American Boy”, hvem vil ikke det? Jeg er glad for det, jeg får kanskje tilbud resten av livet på grunn av den, haha. Jeg kan leve med det, jeg er ikke sur. Vi har mer på lager, de kommer til å kalle meg for ”Thank You”-jenta snart. It’s cool, haha.



Har du hatt noe kontakt med Kanye West i det siste? Jeg trodde han kanskje kom til å produsere en sang eller to på denne skiva?
Alle forventer at lynet skal slå ned to ganger, men jeg tenkte at jeg ikke ville gå den i retningen to ganger på rad. Jeg liker en utfordring, jeg hater når folk tenker at det skal bli på en viss måte, men det blir helt annerledes, men så elsker de det allikevel. Kanye er som en fetter, han er fetter Yeezy. Jeg er signa på samme sted som John Legend, John Legend er signet av Kanye, så det er en slags tredje generasjons-vri. Han er tilstedeværende, han skal ingen steder. Kanye respekterer meg som artist, og jeg respekterer han som artist, og grunnen til at det fungerer så bra mellom oss, er at jeg kom til han som en artist. Jeg kom ikke som en person som trengte å bli skapt til noe. Han sa det til crewet mitt; "Hun er en fantastisk artist og så likandes, hun har alt allerede, hun trenger ikke meg for å bli kjent, jeg gjorde tracken med henne fordi jeg likte sangen". Det er sånn med folkene han jobber med, John Legend trenger ikke Kanye for å bli enda større, jeg trenger heller ikke John Legend for å bli større. Når vi kommer sammen i studio er det bare bra, det er sånn det er.  

Apropos det, hvordan har det vært for deg å være rundt så mange kreative folk fra G.O.O.D. Music, hvor mye har det hjulpet deg?
Jeg elsker det, det er så morsomt og de er veldig snille personer. Big Sean er som min lillebror, jeg elsker Pusha T, har elsket han helt fra The Clipse og ”Grindin”-tida. De er alle familien min. Homeschool er nye produsenter på laget, DJ Campell og en ny kvinnelig sanger er også nye. Vi holder på å jobbe og det kommer nye folk hele tiden. Men som sagt, vi er en stor familie og har det bare morsomt, så jeg er ikke sur. Vi dreper gamet.


Foto: Concreteloop.com

Hvis Big Sean er lillebroren din, er Common onkelen eller faren din da?
Haha, Common er storebroren min. Det er så deilig og morsomt å være assosiert med et kollektiv som har så flinke artister. Artister jeg så opp til da jeg var på vei oppover i gamet.

Hvordan er ditt forhold til Brooklyn? Det virker som det har blitt ditt andre hjem?
Ja, det er det absolutt. Brooklyn er Brooklyn, det er definitivt mitt andre hjem. Jeg flytta dit for fem år siden, og nå flytter jeg mot vestkysten. Men jeg liker det der, det føles hood og minner meg om vest-London, men jeg er gammel nok til å være voksen der, det føles ikke bare som jeg er en fisk i havet,  det er som mitt hjem, det føltes naturlig fra dagen jeg flyttet dit, så jeg liker meg der. Det er et kult sted.

Du har tidligere sagt at du liker kvinnelige artister som ikke må ta av seg alle klærne for å bevise deres talent, hvor viktig føler du det er i dagens musikalske klima?
Fordi alle er nakne om dagen? Haha. Jeg føler at klasse ikke er noe som kan kjøpes. Selv om du er naken, er det en viss aura og energi du tar med deg som artist. Folket ser om du bryr deg om kunsten din, eller om du bare er der for pengene. Jeg føler at det er noen unge artister som kommer opp, som du bare ser med bar hud, og de tror at det er alt du må gjøre for å bli kjent. Men de innser ikke all arbeidet som blir lagt ned, og de andre tingene du må gjøre bak scenen. Man må faktisk kunne synge litt, man må ha et visst talent for å kunne drive med det her og opparbeide seg en selvsikkerhet for å ta av klærne. La oss begynne der og ende det der.  Så for meg handler det om artister som har greid å holde ut over lange perioder, i 20 år pluss, som ikke har måttet ta av klærne for å oppnå noe, men som har tatt av klærne fordi de har hatt lyst, og så har tatt dem på igjen fordi de har kunnet. Men de som kom inn i gamet som du så lettledd uten noen grunn, det er bare tull. De er der bare for øyeblikket, men ikke la oss ta dem seriøst. Det er frustrerende fordi vi andre får press på oss, som unge svarte jenter, på å være halvnakne fordi alle andre er det. Det er ikke det artister som meg selv er ute etter, gi oss litt rom, la oss som ikke vil være nakne slippe det. En del store og flinke artister har ofret en del for at jeg blant annet ikke må tvinges til å være lettkledd, men hvis du først skal være naken, gjør det med litt klasse. Jeg har fått muligheten til å velge dette selv av plateselskapet, og det setter jeg pris på.

Og helt til slutt, kan du fortelle litt om dine afrikanske røtter? Jeg vet du er fra Grenada og Senegal.
Moren min er fra Senegal, hun er født i Senegal og oppvokst i Sierra Leone. Hun kom til London da hun var 12 år, men hun tok Afrika med seg. Bestemoren vår var med på å gi oss en ”afrikansk” oppvekst. Men vi hadde også en sterk tilknytning til Karibien, fordi faren min er derfra, og moren min lot oss være i den kulturen og lagde karibisk mat til oss osv, selv etter at han forsvant. Hun var veldig opptatt av å leve livet med begge kulturene, hun tenkte ikke at ”nå skal barna mine kun være afrikanske fordi jeg ikke er med faren deres lenger”. Så hun ga oss en smak av begge kulturene. Nå kan jeg si at jeg kan min reggae og jeg kan min afrikanske musikk, og det er jeg veldig glad for. Det gir meg en følelse av at jeg kjenner meg og mine 100%, noe ikke alle artister kan si eller gjør.

Estelle sitt nye album, All of Me er ute i salg via Warner Music, og nedenfor kan du sjekke ut smakebiter av samtlige låter.

Publisert: mandag 14 mai 2012 12:28
Share |

Kommentarer (0)

Du må logge deg på for å kommentere artikler

Siste nyheter

Klar for en 42 minutter lang cypher?

Hør Pusha T, Danny Brown, Raekwon, YG, Prodigy, Action Bronson og 30 andre rappere på rad og rekke.

Miguel gir fansen gratis førjulsgave

Bryter stillheten med tre nye låter.

"Klikken din får ikke krite lenger"

NMG/G-Husets FL3X holder det stadig like hardt og uforandret.

Se Nicki Minaj bryte sammen i tårer

Den albumaktuelle rapstjernen er singel for første gang på 12 år.

Det snør kokain i ny Pusha T-video

Let it snow, let it snow, let it snow...

Ny mixtape: Mike Will Made It - "Ransom"

Får gjestehjelp fra blant annet Kendrick Lamar, Future, ILoveMakonnen og Nicki Minaj.

Se Kendrick Lamar framføre ny låt for Colbert

Ønsker heller å bli kalt en forfatter enn en rapper.

Jesse Jones kuler'n på ny singel

Vender blikket til musikkbransjen og bort fra gata.

Usjenert kalender fra Nicki MInaj

Gjør sitt for å gjøre 2015 til en formfager affære.

P mot P

Bergen møter Lillehammer i Spellemann-oppgjør.

Videopremiere: Kaveh - "Kimichi"

Den unge Oslo-rapperen har vært på guttetur i Thailand.

Dominatrix-Nicki og gutta

Rapdronningen viser Drake, Chris Brown og Lil Wayne hvem som er bosslady.

Diddy sendte Drake til sykehuset

Stjernekrangel endte i fysisk håndgemeng under DJ Khaldes bursdagsfeiring.

Husk Talib Kweli på John Dee i kveld!

Førjulshygge i Oslo med den populære rapperen.

Tee Productions inviterer alle til julebord!

Slår sammen Pumba-releaseparty med julehygge på Blå.
Kingsize on Facebook

Hva mener du?

Blir det nye Kendrick Lamar-albumet en skuffelse?
Du må være logget inn for å stemme
Ja, det kan umulig leve opp til GKMC
 
29 %
Nei, jeg tror han kan gjøre det en gang til
 
71 %
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kingsize.
Kingsize har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Web side utviklet og designet av Fred Russel